آموزش تخصصی چرم دوزی
آموزش تخصصی چرم دوزی

آموزش تخصصی چرم دوزی

کیف دوزی

اشنایی با خطوط در خیاطی

تاثیر بصری خطوط در لباس

خطوط یکی از مهمترین و اساسی ترین ابزار طراحی لباس برای بدست آوردن مدل های متنوع و ایده آل

هستند . آن چه ما به عنوان طرح و مدل لباس مشاهده می کنیم ، در واقع مجموعه ای است از خطوط ،

انواع برش ها ، طرح ها و مدل ها ، یقه ها ، آستین ها ، پنس ها و لبه های دامن. ویژگیها و حالت خطوط

و نیروی آن ها ،اندام ها را به گونه ای دیگر نمایان می سازند، در طراحی لباس ، خطوط به دو دسته)

خطوط مستقیم( و) خطوط منحنی( تقسیم می شود، ولی در عمل تنوع بسیاری دارند.


خطوط مستقیم

حرکت و جهت) خطوط مستقیم(، خواص ظاهری آنها را کاملاً متفاوت جلوه می

دهد، ولی به طور کلی این خطوط خشک و جدی هستند، خطوط افقی ،عمودی

و مایل ، نیز مجموعه خطوط مستقیم اند.این خطوط میتوانند به صورت ممتد،

شکسته یا زاویه دار تغییر شکل یابند.

خطوط مستقیم عمودی

خط عمودی خطی ایستا است ، احساس ابهت یا شکوهمندی ایجاد می کند و

نشانه نیرومندی ، قدرت و ثبات است وقار و تناسب موقرانه ای به لباس میبخشد،

به همین دلیل، برای لباس های رسمی کاربرد بیشتری دارد ، به دلیل هدایت

حرکت چشمها به سمت بالا و پایین اندام را بلند و باریک نشان می دهد.

خطوط مستقیم افقی

خط آرام و غیرفعال است . خط افقی احساس آرامش و راحتی ایجاد میکند، به

همین دلیل در لباس های بچه گانه و راحت منزل_ خواب_ بیشترین کاربرد را دارد ، به

دلیل حرکت چشمها به سمت کناره ها ،اندام را پهن و کوتاه نشان میدهد، در طراحی لباس

از خطوط افقی برای افزایش عرض بدن استفاده می شود.

خطوط مستقیم مایل

خط مایل خصوصیات هر دو خط عمودی و افقی را دارد . وقار،آرامش و در عین حال

زیبایی و لطافت را یکجا به وجود میآورد، در طرح لباس جلوه جوانی و شادابی به شخص

میدهد ، به دلیل حرکت چشمها در جهت بالا و پایین اندام را باریک و بلند نشان می

دهد، درجه شیب یک خط مایل، باعث میشود به خط عمودی و افقی نزدیک شود و

ویژگی های آن خط را پیدا کند.


خطوط مستقیم شکسته

از ترکیب خطوط مستقیم خط شکسته به وجود می آید. جز خطوط تاکید کننده است

و توجه را به آن نقطه جلب میکند .بسیار مهیج و تحریک کننده اعصاب است تا اندازه

ای خصوصیات خط مایل را دارد با این تفاوت که تکرار آن در طرح لباس خسته کننده

می شود خط شکسته افراد را بلندتر لاغرتر از خطوط منحنی نشان میدهد، معمولاً

برای برش های مابین کمر و باسن و یا برشهای بالاترین استفاده می شود.

خطوط منحنی

این خط به لباس احساس آرامش و موزون می دهد و حسی از جنبش و تحرک را القا

میکند، با توجه به شتاب خطوط به طبیعی بدن با این خط ، ظرافت و نرمی را نیز القا

میکند در طرح لباس ،کاربرد زیادی دارد، ولی باید در ترسیم آن نهایت دقت را کرد،

زیرا اندامها را درشت تر و چاق تر نشان می دهد، همچنین قسمتی از اندام که در فضای

داخلی انحنا قرار می گیرد، بیشتر جلب توجه میکند این خطوط در لباس های بچگانه

و طرح های مهمانی و شب بیشترین کاربرد را دارد.

خطای باصره خطوط

آیا به این نکته مهم توجه کرده اید که چشمان ما همیشه نمی توانند حقایق را آنچنان که هست تشخیص

دهند؟ با استفاده از خطای چشم می توانید در طرح برش های بسیاری از عیوب اندام را مخفی و محاسن

آن را نمایان تر سازید به مثال زیر توجه کنید.

الف _ چشم در یک محدوده ی ب _ امکان حرکت چشم تا فاصله ی

داخلی ، دو زاویه را در مقابل خود دارد. بیش تری فراهم است و با مقاومت

کمتری روبه روست.

سوال: به نظر شما هنگام نگریستن به دو خط کدام خط بلندتر است؟

پاسخ: طول هر دو خط به یک اندازه میباشد.


سوال: آیا این دو خط موازی ترسیم شده اند سوال: آیا خطوط عمودی موازی

یا به نظر می آید وسط این دو خط کمی با یکدیگر رسم شده اند آیا در بعضی از

منحنی شده است؟ قسمت ها نزدیک تر به یکدیگر رسم شده اند؟

پاسخ: خطوط مایل باعث می شوند دو پاسخ: تغییرجهت خطوط مایل برروی خطوط

خط موازی که کاملا افقی رسم شده، به نظر عمودی باعث شده فواصل بین خطوط تغییر یابد.

منحنی آید .

سوال: خطوط رسم شده را به دقت بنگرید آیا طول آن ها یکسان است؟

پاسخ: بدیهی است که چهار خط ترسیم شده طولی یکسان دارند.

الف ب ج د

الف_ هنگام نگریستن بدون برخورد با مانع به طرف بالا حرکت می کند و در نتیجه بلند تر نمایان می شود.

ب_ چشم پس از برخورد با خط افقی متوقف میشود و در روی آن به گردش در می آید و در نتیجه کوتاه

تر جلوه می کند.

ج_ چشم پس از طی خط عمودی اجباراً به طرف پایین ) 8 ( بر روی خط مایل سیر میکند، در نتیجه، این

خط از خط عمودی به کوتاه تر به نظر می رسد.

د_ خطوط مایل سربالا ) 7( باعث می شو حرکت چشم به طرف بالا تر کشیده شود و خط به مراتب بالاتر

از آنچه هست به چشم آید.

با تغییرفاصله ی بین خطوط موازی در برش ها، تاثیرات متفاوتی به وجود می آید.


طول خطوط برش ها و پنس ها در یک لباس ویژگی های بصری و روانی خطوط را کمتر یا بیشتر

می کند.

خطوط و تغییر زوایای آن در یک لباس، می تواند اثر گذاری را بیشتر کند.برخورد

خطوط در یک لباس، باعث تضعیف یا تشدید ویژگی های بصری می شود.

تعادل

هر شخصی به تعادل و پایداری نیاز دارد در طراحی لباس تعادل و پایداری هنگامی

به وجود می آید که خطوط ، رنگ ها ، نقوش و خصوصیات سطح پارچه دارای وزن دیداری )میزان

توجه ای که در هر قسمت به خود جلب می کند( مساوی باشد. هنگامی که تمام قسمت های یک

لباس) چپ ، راست ، بالا پایین( وزن دیداری مساوی داشته باشد .

هر نوع تعادل به وجود میآید: 1 - تعادل رسمی )متقارن( ۲ - تعادل غیررسمی )نامتقارن(. در تعادل

رسمی ، دو طرف خطوط برش در همانند یکدیگر است. در تعادل غیر رسمی اجزای برش یا طرح در دو

طرح متفاوت اند ولی وزن دیداری مساوی دارند .

میتوان کاری کرد که تعادل رسمی طرح به صورت تعادل غیر رسمی به نظر آید. زیورآلات) سنجاق سینه

، گردن بند و...( و وسایل تزیینی )دگمه ، تور ، نوار تزیینی و...( با جلب توجه تعادل رسمی را از بین میبرند.

تعادل غیررسمی

حالت روحی فعال و

متحرک دارد.

تعادل رسمی به

سکون وآرامش

تمایل دارد


در صورتی که بخواهیم از زیورآلات در یک سمت طرح استفاده کنیم باید سعی شود به

خط افقی مرکزی_ خط کمر _یا خط عمودی مرکزی _خط مرکز به جلو نزدیک شود .

اگر از خطوط مرکزی دور بود یا وسایل تزیینی بزرگ باشد برای اینکه تعادل طرح از بین

نرود باید در سمت دیگر که لباس مواردی که جلب توجه می کند قرار گیرد.

تاکید) خطوط نافذ(

جزئی از طرح که از نظر دیداری بیشترین اهمیت را دارد جز تاکیدی طرح است . هنگامی

که چند خط همزمان در مقابل چشم قرار میگیرد چشم خطی را دنبال میکند و سایر

خطوط نافذ تر، قوی تر و مهم تر است . تاکید ممکن است برای جلب توجه قسمت

جذاب شخص یا کم کردن توجه به خصوصیاتی از شخص استفاده شود. برای مثال ، یک

یقه زیبا، صورت و کفش و لبه دامن پاها را تاکید می کند

در طراحی لباس تاکید صرفاً خطوط )برشها (نیست ، بلکه یقه ها ، پنس ها ، جیب ها ،نقوش ، رنگها ،

نوارها ، ربان ها و تزئینات لباس نیز تاثیرات متفاوتی به وجود می آورد.

شکل لباس

اگر طرحی به وسیله ی خط بسته ، فضایی را به وجود آورد) شکل( آفریده

میشود . در طرح لباس باید سه فاکتور) نوع شکل مورد استفاده(، )اندازه(

و)محل قرارگیری( مدنظر قرار گیرد. نوع اندازه و محل قرارگیری اشکال در

طرح لباس باید با یکی دیگر سازگاری و ارتباط خوشایندی داشته باشد. در

طراحی لباس دو نوع شکل وجود دارد. شکل های مستقیم و منحنی. شکل

های مستقیم ) مربع ، مستطیل، مثلث و......( در خطوط مستقیم و شکلهای منحنی ) دایره ، بیضی و....( از

خطوط منحنی ساخته میشود . به طور کلی سه شکل اصلی عبارت اند از: دایره ، مثلث و مربع.

شکل میتواند در قالب های مختلف لباس نقش های متفاوتی را به وجود آورد البته

این مهم به مناسبت لباس و تشخیص طراح لباس بستگی دارد.


نسبت های طلایی در لباس

در طرح لباس خط کمر به عنوان یک خط تقسیم کننده پنهان محسوب میشود و

در صورتی که در طرح بخواهیم محله این خط را تغییر دهیم باید تناسب طرح را

مد نظر داشته باشیم . در تقسیم فضایی طرح لباس نسبت 5 به 8 بسیار خوشایند

است . طراحان لباس غالباً از این نسبت برای تقسیم فضای طرح یا قرار دادن قسمت

هایی از برش ها، تزئینات و طرح ها استفاده می کنند . نسبتهای دیگر همچون 3

به 5 و 8 به 13 نیز بسیار مطلوب است.

رعایت نسبت های طلایی و تعادل در لباس ، باعث هماهنگی ، یکپارچگی و

ترکیببندی در لباس می شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد