آموزش تخصصی چرم دوزی
آموزش تخصصی چرم دوزی

آموزش تخصصی چرم دوزی

کیف دوزی

جلسه سوم :کیف پول زنانه


مرحله ۱: یک الگوی کلی(۲۶ * ۱۹) مطابق شکل روی مقوا برش بزنید.

کیف0

مرحله ۲ – دروسط چرم طرح گل را بکشید و سمبه بزنید. فاصلهء سمبه ها ازهم ۵ میلی مترباشد. این طرح می تواند بسته به سلیقه تغییر کند. طرح گل را ساقه دوزی کنید، به این صورت که نخ را از سمبه شماره ۱ بیرون آورده واز رو به سمبه شماره ۳ ببرید. سپس از سمبهء شماره ۳ از زیربه سمبه شماره ۲ بیاورید. حالا ازسمبه شماره ۲ از رو به سمبه شماره ۴ بروید و از سمبه شماره ۴ از زیربه سمبهء شماره ۳ بروید. این دوخت تا انتهای کارتکرار میشود. بعد از اتمام گلدوزی، این چرم را کلا ازپشت چسب بزنید و آستر بچسبانید.

کیف11

مرحله ۳ – الگوی قسمت A  را روی چرم بگذارید ویک عدد ازاین قسمت روی چرم دربیاورید. درقسمت A دو عدد جاعکسی داریم. قسمت های جاعکسی را روی چرم خالی کنید و طلق بچسبانید. بالای هر جاعکسی را یک برش بزنید. سپس کل تکه A  را آستر بچسبانید.

کیف22

مرحله ۴ – فضای مابین دوجاعکسی را دوخت ضربدری بزنید تا فضای دوجاعکسی ازهم جدا شود. سپس لبهکار را ( لبهء جیب ) دوخت اریب بزنید تا چرم و آستر به هم دوخته شود.

کیف33

مرحله ۵ – الگوی قسمت B را روی چرم بگذارید ویک عدد ازاین قسمت روی چرم در آورید. در این قسمت مجموعا پنج جاکارتی داریم  دوتا افقی و سه تا عمودی. محل هر پنج جاکارتی را روی چرم برش بزنید.

کیف44

مرحله ۶ – ابتدا دوجاکارتی افقی را آسترکشی کنید. به این صورت که اول جاکارتی شماره ۱ را آستربچسبانید(قسمت تیره شده) سپس جاکارتی شماره ۲ را آستربچسبانید. دراین مرحله قبل از آنکه به سراغ جاکارتی های عمودی بروید یک ردیف دوخت ضربدری مابین فضای جاکارتی های افقی و عمودی بدوزید تا فضای جاکارتی های افقی و عمودی ازهم جداشوند.

کیف55

حالا جاکارتی های عمودی را آستر بچسبانید ، به ترتیب جاکارتی های شماره ۳ , ۴ و ۵ , که آستر زدن جاکارتی شماره ۵ در واقع آسترکشی کل قسمت B است. مانند مرحله ۴ لبهء کار را ( لبهء جیب ) دوخت اریب بزنید(چرم و آستر به هم دوخته شود).

مرحله ۷ – الگوی قسمت C را روی چرم بگذارید و یک عدد از این قسمت روی چرم در آورید.یک دکمه آهن ربائی روی این قسمت سوارکنید(۱٫۵ سانتی متر از لبهء کار پائین بیائید و دکمه را نصب کنید)

کیف66

مرحله ۸ – درمرحله نهایی باید تکه های A, B و C  روی تکه کلی کارچسبیده شوند:

ابتدا تکه A  را  به کل کار بچسبانید.سپس تکه B را به فاصله ۱٫۵ سانتی متر ازتکه A به کل کار بچسبانید. درآخر تکه C را به فاصله ۲٫۵ سانتی متر ازتکه B به کل کار بچسبانید. پائین تکه B و پائین تکه C را دوخت کوک ساده بزنید، به صورتی که این دوخت هم ازداخل کیف پیدا باشد هم از بیرون کیف ( برای زیبایی). حالا که هر۴ تکه به هم وصل شدند دور تا دورکار را سمبه بزنید و دوخت اریب بدوزید.

کیف77

مرحله ۹ – قسمت دوم دکمه آهن ربائی را از بیرون کیف(جلد) به فاصله ۳٫۵ سانتی متراز لبه و وسط کار سوار کنید.

کیف88به همین سادگی کار دوخت کیف شما به پایان رسیده است. شما می توانید به کمک این آموزش ها انواع کیف پولهای زیبا و متنوع بدوزید و به دیگران نیز هدیه دهید.

جلسه دوم:الگوی کیف عابر بانک(مدل دوم)


مرحله اول :

قطعاتی که در تصویر زیر می بینید با اندازه ی مشخص شده از چرم ببرید.

مدل-کیف11

مرحله ی دوم:

مطابق تصویر زیر، روی قطعات مشخص شده خط بکشید و با پانچ یا یک شی نوک تیز سوراخ هایی تا حد امکان با فاصله های مساوی ایجاد کنید.

مدل-کیف-22

مرحله ی سوم:

دکمه ها رو به جای مناسب وصل کنید.

مدل-کیف33

مرحله ی چهارم:

حالا قسمت های کوچک را روی قطعه ی بزرگ بگذارید و با فواصل منظم سوراخ کنید و با نخ بدوزید.

مدل-کیف-44

جلسه دوم:اموزش کیف عابر بانک

وسایل مورد نیاز برای دوخت جاکارتی چرمی

  • چرم
  • نخ و سوزن
  • خط کش
  • پانچ(سوراخ کن)
  • خودکار
  • کاتر یا قیچی
وسایل مورد نیاز جاکارتی چرم

وسایل مورد نیاز جاکارتی چرم

مراحل دوخت جاکارتی

ابتدا الگوی داده شده رو با خودکار مخصوص روی چرمتون بکشید.

الگوی جاکارتی چرم

با توجه به الگو چرم رو برش بزنید.

برش زدن تکه های جاکارتی

برش زدن تکه های جاکارتی

من از چرم شتری رنگ سبز آبی و چرم گوساله رنگ کرم قهوه ای استفاده کردم. شما میتونید به دلخواه از انواع چرم طبیعی و مصنوعی استفاده کنید. فقط حتما برای اون دو قسمت اصلی جاکارتی (اون تکه ای که نوشته شده ۲ عدد) از چرم محکم و آهار داری استفاده کنید که جاکارتیتون در نهایت شل و وارفته نشه.

بهتره که برای برش زدن از کاتر استفاده کنید سعی نکنید با یک حرکت کاتر چرم رو برش بزنید چند بار به آهستگی از روی خطی که میخواید برش بزنید با کاتر حرکت کنید تا نهایتا برش تمیزی داشته باشید.

برای دوختن چرم باید ابتدا محل های دوخت رو سوراخ کنیم بهتره اول با خودکار علامت بزنیم تا فاصله ها یکسان باشن و نهایتا دوخت تمیز تری داشته باشیم برای راحتی میتونید از خط کش های مخصوص این کار استفاده کنید.

علامت گذاری برای سوراخ کردن

علامت گذاری برای سوراخ کردن

بعد از علامت گذاری با پانچ یا سمبه چرمتون رو سوراخ کنید.

سوراخ کردن تکه های جاکارتی

سوراخ کردن تکه های جاکارتی

تکه های جاکارتی رو با توجه به عکس روی هم قرار داده و میدوزیم و در آخر اضافی نخ رو قیچی میکنیم و با شعله اون رو میسوزونیم.

دوختن جاکارتی

دوختن جاکارتی

اشنایی با ابزار و وسایل چرم دوزی

 

کیف چرم ابزار چرم

سنبه : ابزار چرم دوزی

وسیله ایست به شکل مداد که جنس آن از فولاد است و برای سوراخ کردن چرم از آن استفاده می شود. سنبه ها دارای سطح مقطع های مختلفی هستند ولی بیشترین کاربرد را ، سطح مقطع دایره دارد. سنبه ها را با توجه به اندازه قطر سطح مقطع ، شماره بندی میکنند و این شماره بر حسب میلی متر است. برای سوراخ کردن چرم.برای شروع کار سنبه شماره ۱و ۲/۵ کافیه. سنبه شماره ۱ برای دوخت با نخ و ۲/۵ برای دوخت با تریشه و زدن دکمه یا پرچ.انواع اشکال هندسی برای زیبایی کار نیز موجود است.

ابزار کار با چرم

نکته: اگر نخ شما ظریف است و ظرافت دوخت برای شما مهم است از سنبه شماره نیم استفاده کنید.

سنبه اریب زن یا چنگالی:

سنبه اریب زن

استفاده از سوراخ زن یا سمبه چنگالی برای ایجاد سوراخ‌های کوک بسیار ساده تر است. این ابزار سوراخ‌ها را با فاصله‌های یکسان و خیلی سریعتر ایجاد می‌کند. علاوه بر این سوراخ‌ها را بزرگتر میکند و به همین خاطر کوک زدن چرم سرعت بیشتری میگیرد. تیغه‌ها و فاصله بین تیغه‌های سمبه چنگالی متفاوت است و باید نمونه ای را انتخاب کنید که برای وسیله چرمی‌تان مناسب تر است. وقتی از سمبه چنگالی برای ایجاد سوراخ‌های کوک استفاده می‌کنید دیگر نیازی به استفاده از اسپیسر ندارید.

دستگاه پانچ:

ابزار کار با چرم

برای استفاده از این نوع سنبه که در عکس مشاهده میکنید باید از چکش و یا مشته برای کوبیدن استفاده کرد که خود باعث ایجاد سرو صدا و گاهی درد گرفتن مچ دست در اثر استفاده مداوم می شود.

*من برای کار راحت تر این دستگاه پیشنهاد میدم که بدون سر و صداست و نیروی زیادی هم احتیاج نداره و اگر سنبه های دستگاه آسیب ببیند براحتی قابل تعویض می باشد.

تخته:

ابزار چرم

از جنس فایبر گلاس یا پلاستیک فشرده است و برای قرار دادن چرم بر روی آن و سوراخ کردن استفاده میشود.

مشته و چکش:

ابزار چرم

ابزار چرم

برای ضربه زدن روی سنبه و ایجاد سوراخ

چاقوی لویس:

ابزار چرم

برای نازک کردن لبه چرم به جهت دوخت و لب تا کردن راحت تر چرم استفاده می شود.

خط کش فلزی و گونیا بزرگ:

ابزار دوخت کیف چرم

اگه در منزل خط کش فلزی ندارید بهتره خط کش ۳۰ سانتی بخرید.خط کش حتما فلزی باشد چون اندازه هاش هم دقیق تر از سایر خط کش ها است.

 چسب آهن:

ابزار کار با چرم

برای کیف چسب آهن بخوبی لایه های چرم را به هم میچسباند و نیازی به استفاده از چسب های بسیار قوی نیست و در دو نوع قوطی و تیوپی در بازار موجود است.

اسپیسر کوک:

ابزار چرم

اسپیسر کوک جزو ابزار پیشرفته چرم دوزی محسوب میشود اما داشتنش ساخت وسایل چرمی‌را خیلی راخت تر می‌کنید. پس اگر قصد دارید از این آموزش چرم دوزی برای تهیه لیست ابزار چرم دوزی استفاده کنید، اسپیسر را هم در لیست تان قرار بدهید. این ابزار جای سوراخ‌های کوک را با فواصل یکسان روی چرم می‌اندازد و استفاده از سنبه یا سوراخ زن را ساده تر میکند.

اسپیسر کوک اندازه‌های مختلفی دارد و انتخاب اندازه کاملاً به نوع وسیله چرمی‌که می‌سازید، بستگی دارد. برای اینکه اسپیسر بهتر روی چرم رد بیاندازد، ابتدا باید چرم را مرطوب کنید و صبر کنید تا خشک بشود. سپس می‌توانید اسپیسر را روی خط دوخت بگذارید و با کمی‌فشار آن را روی خط حرکت بدهید.

اگر از شیارزن برای ایجاد خط دوخت استفاده نکرده اید و می‌خواهید یک مسیر آزمایشی برای کوک‌ها ایجاد کنید، نباید اسپیسر را فشار بدهید. در این حالت چرم باید خشک باشد و نرم نشده باشد. به این ترتیب اسپیسر خیلی کمتر روی چرم رد می‌اندازد.

قیچی یا کاتر:

%da%a9%d8%a7%d8%aa%d8%b1

ابزار کار با چرم

برای بریدن چرم کاتر بهتر از قیچی عمل کرده و برش تمیز تری نهایتا خواهید داشت.برای دست بانوان توصیه می شود از کاترهای ظریف تر استفاده شود.

موم:

برای کشیدن بر روی نخ و جلوگیری از باز  شدن ،و لایه لایه شدن نخ و  نهایتا دوخت آسان.

لبه گرد کن:  
ابزار چرم

اگر بصورت حرفه ای با چرم کار میکنید برای زیبا سازی لبه های کار قبل از پرداخت و رنگ زدن لبه احتیاج به وسیله ای به نام لبه گرد کن دارید.

آرمیتاژ:

ابزار چرم آرمیتاژ

آرمیتاژ از وسایل مربوط به پرداخت لبه می باشد.باعث می شود لبه حالت گرد مانندی داشته باشد.

محلول و رنگ لبه:

ابزار چرم رنگ لبه

برای زیباتر شدن کار اگر بر روی لبه ارز محلول و رنگ استفاده کنید کیف یا دست ساخته چرمی شما بسیار زیباتر به نظر خواهد رسید.محلول باعث میشود درزهای بین دو لایه پر شده و لایه های بهم چسبیده یکی شوند. رنگ نیز باعث زیباتر شدن لبه می شود.

غلطک رنگ :

ابزار پرداخت لبه چرم

غلطک رنگ برای رنگ زدن لبه کار استفاده می شود.

بقیه وسایل:

نخ انواع مختلفی دارد که بستگی به نوع محصول و سلیقه شما دارد. سوزن کوبلن دوزی، مداد، قفل، پرچ، دکمه، آستر، انتخاب آستر سلیقه ای هست.

آستر سوزنی:

آستر سوزنی

به بافت آستر در عکس توجه کنید

آستر سوئیت:

آستر سوئیت

آستر رویال:

 

آستر رویال

اشبالت دو رویه:

اشبالت

کاغذ شطرنجی:

کاغذ شطرنجی

 

 ابزار چرمدوزی